pondělí 6. března 2017

BAJKY BARDA BEEDLEHO (J. K. Rowling)

Při procházení knihkupectví (ze kterého já nikdy neodejdu s prázdnýma rukama) mi bylo hned jasné, že tahle knížka získá místo v mé knihovně už jen z toho důvodu, že je jednou z knih, které tak nějak doplňují svět Harryho Pottera. Na její přečtení mi úplně stačila jedna cesta metrem a hodina v autobusu. Věřím, že většina nadšenců tohoto fenoménu Bajky barda Beedleho přinejmenším zná. Pokud se tu najde někdo, kdo ji nečetl, rozhodně by tak měl učinit. 

Kniha obsahuje pět příběhů, které (klasicky jako mudlovské pohádky) poukazují na rozdíl mezi dobrem a zlem a na to, že dobro zvítězí. Konkrétně jde o Čaroděj a skákající hrnec, Fontána příznivé sudby, Mágovo chlupaté srdce, Králice Alice a chechtavý pařez a Příběh tří bratří. Pokud bych si měla vybrat, rozhodně se mi nejvíc líbí ten poslední, který je zároveň nejznámějším díky největšímu zastoupení v příběhu Harryho Pottera. Líbí se mi ta tenká hranice mezi životem a smrtí, kterou lze překročit bažením po moci nebo touhou po spatření mrtvého, kterého jsme milovali. Zároveň je v příběhu vidět, že není snadné smrt obelhat a stejně si pro vás jednou přijde. Ode mě Příběh tří bratří získává největší ocenění za tu myšlenku. Čaroděj a skákající hrnec má naučit, že by si lidé měli pomáhat a nestavět se k ostatním zády. Fontána příznivé sudby poukazuje na to, že problémy nevyřeší kouzlo. V Mágově chlupatém srdci, asi nejbrutálnějším příběhu z těchto pěti, má nejdůležitější postavení láska. Králice Alice a chechtavý pařez zase zdůrazňuje, jak snadno mudlové naletí kouzlům. Pro mě nejsilnější poselství přináší právě Příběh tří bratří, protože nikdo nikdy neví, kdy si pro něho smrt přijde a je to jedna z mála věcí, které se prostě nevyhnete. Zároveň je ale jistým vykoupením a úlevou.
Dalším důvodem, proč se mi kniha líbí, je doplnění každé z bajek o rozbor a názor Albuse Brumbála. To je pro mě dost cenné, protože Rowlingová nás tím znovu pojí se světem Harryho Pottera z jiného úhlu, takže nejde jen o sedm knih, už je to obživlý příběh a celý kouzelnický svět.

Závěrem teda už můžu jen zopakovat, že se mi strašně moc líbilo číst kouzelnické pohádky, které vám i předají určitou myšlenku. Pokud máte rádi Harryho Pottera, určitě nebudete litovat času stráveného nad touto tenkou knížkou.

100%

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář!